Schots ingenieur William Hamilton Martin maakte De Schelde groot
William Hamilton Martin (1850-1917) was met zijn durf en ongeëvenaard constructeurstalent een sleutelfiguur voor Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen.
De haven van Vlissingen is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde.
William Hamilton Martin (1850-1917) was met zijn durf en ongeëvenaard constructeurstalent een sleutelfiguur voor Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen.
Op een doorsnee ochtend kreeg ik een onooglijk stuk papier van A3-formaat bezaaid met roestbruine vlekjes in mijn handen. Ik kon niet vermoeden dat die tot een opzienbarende ontdekking zou leiden.
De eerste machinefabriek en ketelmakerij van de Koninklijke Maatschappij De Schelde uit 1876 was geen lang leven beschoren. De opvolgers werden keer op keer uitgebreid.
De vier brievenboeken van Jos van Raalte, directeur van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen, geven een inkijkje in het bedrijf in de jaren 1878-1909.
Als de geschiedenis van een scheepswerf aan bod komt gaat het vaak over de schepen en het personeel. De bedrijfsinventaris komt pas in beeld als er een brand is geweest.
De dokregisters van de Koninklijke Maatschappij De Schelde uit de periode 1918-1977 zijn gedigitaliseerd en online te raadplegen.
Het archief van de Koninklijke Maatschappij De Schelde herbergt een schat aan foto's uit de jaren 1875-1970. Het bewerken van de beelden kost echter tijd, heel veel tijd.
Het archief van de Koninklijke Maatschappij De Schelde bevat een omvangrijke collectie tekeningen. Alle tekeningen worden beschreven en gedigitaliseerd.
De Koninklijke Maatschappij De Schelde offreerde in 1944-1945 twaalf schepen van de Dido-klasse in een speciale uitvoering.
In de fotocollectie van de Koninklijke Maatschappij De Schelde bevinden zich twee foto's van een Deens, militair vliegtuig uit de jaren dertig van de 20e eeuw: de Auto-giro Cierva C. 30 M-2.
De Willem Ruysstraat in Vlissingen is vernoemd naar het bekende passagiersschip. Weinigen weten dat dit schip ooit bestemd was om als oorlogsschip dienst te doen.
Scheepswerf De Schelde heeft van alles gebouwd: fregatten, veerboten, tankers, autoschepen, statige passagiersschepen, koelschepen, loodsboten en zelfs vliegtuigen. Bouwnummer 116 was een onderzeeboot
De eerste Nederlandse onderzeeboot werd er gebouwd en ook de Onderzeedienst werd er opgericht. Vlissingen heeft een geschiedenis in onderzeebootbouw.
De Poolse onderzeeboot Orzel is gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde in 1936-1939. Orzel betekent adelaar. Tot vandaag de dag is onduidelijk waar zij is gebleven.
Een accumulatorenfabriek in Vlissingen bouwde in 1921-1934 accu's voor onderzeeboten. De Kon. Mij. De Schelde was tot 1939 de belangrijkste Nederlandse scheepswerf die onderzeeboten bouwde.
De negentiende eeuw bracht een door zeelieden gevreesd wapen voort: de torpedo. In 1928 bouwde de Koninklijke Maatschappij De Schelde de torpedobootjager Hr. Ms. De Ruyter, omgedoopt in Van Ghent.
De Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen bouwde in 1885 twee schepen voor de oesterteelt tussen de kust van Noord-Holland en het eiland Wieringen.
'Vogels van allerlei pluimage en uit verre windstreken' streken neer in Vlissingen om verbouwd en/ of gerepareerd te worden op de werf van De Schelde. Beeldverslag uit 1957.
De admiraliteitswerf van Vlissingen dateert uit 1609 en bleef ook na de komst van de Fransen in 1795 een belangrijke werf.
De identiteit van een op stapel staand schip achterhaald aan de hand van de rekeningen van Maarten Haringman, equipagemeester in dienst van de Admiraliteit in Zeeland.
Welke wachtschepen van de Koninklijke Marine hadden Vlissingen als thuishaven in de eerste helft van de negentiende eeuw? En een zware bestraffing van een koksmaat.
Welke wachtschepen van de Koninklijke Marine hadden Vlissingen als thuishaven in de tweede helft van de negentiende eeuw? En een Russische kijk op de Nederlandse marine.
Op de marinewerf in Vlissingen zijn in de negentiende eeuw 61 schepen voor de Koninklijke Marine gebouwd. Het eerste schip dateerde uit 1817, het laatste uit 1861.
Het bezoek van het commandofregat De Ruyter, 22 juni 2016, is de aanleiding om tien schepen sinds 1808 met de naam De Ruyter in beeld te brengen.
Hét 19e-eeuwse standaardwerk over de Nederlandse scheepsbouw is online te raadplegen via de archiefinventaris van De Schelde. Het werd geschreven door marine-ingenieur Bruno Joannes Tideman.
Het fregat Den Rhijn is in de beeldcollectie tweemaal te vinden; terwijl zij wordt omgebouwd tot stoomschip, en nadat zij opnieuw was omgebouwd tot zeilschip!