Vrijwilliger in beeld - Bert Alderliesten

Vrijwilligers vormen een belangrijke schakel in het beschikbaar stellen van de archieven en andere werkzaamheden van het Zeeuws Archief. In de week van de Nationale Vrijwilligersdag, 7 dec 2021, spreken we drie vrijwilligers die zich inzetten voor het Zeeuws Archief.

Vandaag stellen we aan je voor: Bert Alderliesten, hij is educatievrijwilliger van het eerste uur en woont in Lewedorp.
Sinds een jaar of 10, toen het Zeeuws Archief begon met een nieuw educatieprogramma via Cultuurmenu van Kunsteducatie Walcheren, ontvangt Bert klassen kinderen bij het Zeeuws Archief. Hij geeft rondleidingen en voorbereidende lessen op de scholen.

Bert ontvangt leerlingen in de studiezaal van het Zeeuws Archief.

Bert: “Ik ging toen net met pensioen, nadat ik jaren werkte als docent in het basisonderwijs en daarna als docent aan de PABO. De rondleidingen zijn eigenlijk de hoofdtaak, aan de groepen 7 en 8 van de basisschool. Met het verhaal van het archief: ‘Wat is een archief?’, ‘Wat doe je daar’, ‘Hoe doe je dat?’.”

Het is voor de kinderen een hele beleving, zeker het bezoek aan depot 3. Zo diep en zo groot en al die draaikasten, dat maakt wel indruk.

Bert vertelt in depot 3 de verhalen bij de archiefstukken.

Daar liggen ook altijd archiefstukken klaar waarbij een verhaal hoort met een thema. Over dat thema geven we ook een voorbereidende les op de school, voordat de klas naar het Zeeuws Archief komt. Nu is het thema bijvoorbeeld de slavenhandel, maar het kan ook de burgerlijke stand zijn of het bombardement op Middelburg.”

Locatie

“Ik werk dus op het Zeeuws Archief, maar ook op de scholen. Eigenlijk alleen scholen op Walcheren trouwens. Het zou wel leuk zijn als er ook scholen van daarbuiten aanmelden, bijvoorbeeld van Zuid-Beveland. We zijn tenslotte Zeeuws Archief.
Thuis doe ik eigenlijk alleen de voorbereiding van de lessen, de powerpoint presentaties doornemen en aanpassen aan mijn verhaal. Aan het begin van het seizoen duik ik weer even goed in het thema en neem ik de depotstukken nog eens door.
Als ik op het archief ben en er is tijd over, bijvoorbeeld tussen het bezoek van de verschillende klassen, dan voer ik wel eens vonnissen in van de Middelburgse rechtbank, in het Vooronder. Het is wat saaier werk, want het praat niet terug, maar het is daar wel gezellig.”

Wat was de aanleiding dat je met dit werk begonnen bent?

“Mijn PABO collega, die al vaak met studenten bij het Zeeuws Archief kwam, vertelde mij over de plannen van Anneke van Waarden voor het educatie programma. Ze wist dat ik bijna met pensioen ging en tja, een onderwijsmens blijft een onderwijsmens, ik zei meteen ja.

Ik kan hierbij mijn kennis van het basisschool onderwijs goed inzetten. Je moet weten hoe je je informatie doseert en je trucjes inzet om de kinderen bij je verhaal te houden. En je moet ook wel een verteller zijn natuurlijk.”

Bert vertelt de leerlingen hoe archieven worden bewaard.

Wat vind je zo leuk aan dit werk?

“Het is alleen al leuk om het Zeeuws Archief te promoten bij de jeugd. Ze maken iets mee dat ze nooit meer vergeten. Je geeft een stukje cultuur door. En ik werk graag met mensen en kinderen, dus ik doe het ook voor mezelf. Maar ik heb wel het gevoel dat het een maatschappelijk doel dient.

Het leukste vind ik de vragen van de kinderen. Als ik met een les in de klas kom en de leerkracht heeft het onderwerp al goed voorbereid, dan komen er soms heel interessante vragen. De kinderen zijn dan eigenlijk al deskundigen en dan krijg je een heel boeiend gesprek. Soms zijn ze zo geïnteresseerd, dan nemen de vragen al de helft van de tijd in die ik heb voor mijn eigen les.”