Wachtschepen van de marine in Vlissingen in 1850-1900
Welke wachtschepen van de Koninklijke Marine hadden Vlissingen als thuishaven in de tweede helft van de negentiende eeuw? En een Russische kijk op de Nederlandse marine.
Welke wachtschepen van de Koninklijke Marine hadden Vlissingen als thuishaven in de tweede helft van de negentiende eeuw? En een Russische kijk op de Nederlandse marine.
De schenking van een certificaat leidt naar de redding van Duitse schipbreukelingen in 1906 voor de kust van Westkapelle.
Van 6 juni -16 juni 2014 lag het Fairtrade schip Tres Hombres bij de Dokbrug in Middelburg. Het was vanuit Vlissingen door het Kanaal door Walcheren getrokken door paarden.
Het Zeeuws Archief neemt ook deel aan het wereldwijde Twitterevenement #WW1archives Day op 10 juni 2014.
De Poolse onderzeeboot Orzel is gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde in 1936-1939. Orzel betekent adelaar. Tot vandaag de dag is onduidelijk waar zij is gebleven.
Je kunt thuis al het nodige vooronderzoek verrichten via de computer of je doet dat ter plaatse in de studiezaal. Maar in beide gevallen is er al heel wat werk verricht door archiefmedewerkers.
Zo ben je bezig met een educatief project, zo sta je op een begraafplaats bij het graf van een ingenieur van De Schelde. Een grafsteen is in feite ook een soort document, zij het van steen.
Welke wachtschepen van de Koninklijke Marine hadden Vlissingen als thuishaven in de eerste helft van de negentiende eeuw? En een zware bestraffing van een koksmaat.
De Vlissingse maritiem illustrator Hein Naerebout heeft een schitterend fotoalbum geschonken. Het gaat om foto's van de berging van de mijnenlegger Hydra in 1921.
Een zoektocht naar het overlijden in 1849 van de Zierikzeese Adriaan Phernambucq, marinier van het wachtschip Maas, leidt naar een spectaculaire ontploffing en idem dito ontsnapping.