Medewerker in beeld

Wie werken er bij het Zeeuws Archief? Waar houden ze zich mee bezig, wat doen zij zoal? En wat is daarvoor nodig? We stellen onze medewerkers graag voor. Dit keer maken we kennis met Hanneke Hollestelle, receptioniste.

Wie bij het Zeeuws Archief binnenkomt, kan welkom geheten worden door Hanneke Hollestelle. Ze is één van de receptiemedewerkers. Haar werkplek is de receptie, de grijsgekleurde balie in de centrale hal, waar je bij het Zeeuws Archief binnenkomt als je de Brouwerijpoort doorgelopen bent. “Goedemorgen, goedemiddag, kan ik u helpen?” Hanneke vraagt het heel wat keren per dag, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, want dat zijn de dagen waarop Hanneke werkt.

Hanneke begon ruim 17 jaar geleden bij het Zeeuws Archief, als ondersteuning bij facilitaire zaken. Bij een reorganisatie solliciteerde ze naar receptiemedewerker. “Ik vind het een dynamische en afwisselende baan”. Inmiddels kent Hanneke heel veel mensen, “vaak weet ik al waarvoor ze komen”. Er komen dagelijks veel mensen naar het Zeeuws Archief. Niet alleen medewerkers maar ook mensen die een afspraak hebben met een medewerker, bezoekers voor de studiezaal, bezoekers voor de expositie…. Dat blijkt. Want het valt niet mee om Hanneke wat vragen te stellen als ze aan het werk is.

Bezoekers

Er komen vier jongelui binnen. Scholieren uit België. Ze vragen Hanneke wat de ‘driehoekshandel’ inhoudt. Hanneke legt het uit, maar voor de vervolgvraag verwijst ze hen naar de expositie Ooggetuigen van de slavenhandel, die op werkdagen gratis te bezoeken is. De studenten vertellen dat ze een opdracht moeten maken over Middelburg, naar aanleiding van hun bezoek aan deze stad. Even later komt er een stadsgids binnen, met een kleine groep toehoorders. Hij vertelt iets over de architectuur van het pand. “Nee hoor Hanneke, ik heb niets van je nodig!” Maar als één van hen een vraag heeft over het archief komen ze toch bij Hanneke uit.

Hanneke staat de scholieren bij de receptie te woord.

Dan komt er een monteur ‘voor drie deuren, die niet goed blijken te functioneren’. Hanneke zoekt in de overdracht van een collega op waar het precies over gaat. En wijst de monteur welke deuren het betreft. Vervolgens staat de post aan de balie, met een pakket waarvoor getekend moet worden. En dan komt een echtpaar om onderzoek te doen in de studiezaal. Hanneke legt hen uit waar ze hun jas en tas mogen laten en schrijft ze in als bezoeker. En tussendoor heeft een collega een vraag en gaat ook twee keer de telefoon.

Diverse werkzaamheden

“Het is niet altijd zo druk hoor!” vertelt Hanneke “er zijn ook momenten waarop het vrij rustig is.”  Dan komt Hanneke aan andere taken toe, zoals het verzorgen van de post, het bijhouden van de Archiefwinkel, de verkoop van ansichtkaarten, werkzaamheden in de keuken zoals koffie zetten en het afhandelen van mail die in de algemene mailbox binnen komt.

Hanneke is bezig met het klaar maken van de post.
Hanneke is bezig met het klaar maken van de post.

Daarnaast verzorgt Hanneke de werkroosters voor de studiezaaldiensten. “Momenteel ben ik ook bezig met het versturen van de uitnodigingen voor de Vriendenlezing.” Hanneke doet namelijk verschillende administratieve werkzaamheden voor de Vrienden van het Zeeuws Archief. En nu de jaarlijkse Vriendenlezing er aan komt moet daar weer van alles voor gedaan worden.

“Voor dit werk moet je praktisch ingesteld zijn en logisch kunnen nadenken. En een dienstverlenende houding hebben en altijd vriendelijk zijn.”

"Als receptioniste ben je het visitekaartje van de organisatie, het eerste aanspreekpunt.”

— Hanneke Hollestelle

Mooie herinnering

Een mooie herinnering heeft Hanneke aan het gezin met twee pubers, dat vorig jaar naar de expositie over de slavenhandel kwam kijken. “De pubers hadden er zo te zien helemaal geen zin in. Blijkbaar daagde ik hen uit door te vragen of ze me achteraf wilden komen vertellen wat ze er nu écht van vonden”. Want na afloop kwamen ze het vertellen. De expositie had echt wat met hen gedaan. We kregen een heel mooi gesprek over verschillende culturen, discriminatie en tal van meningen waar zij in het dagelijks leven zoal mee te maken hebben. Dat gesprek is me zó bijgebleven, dat was echt leuk!

Wees welkom

Hanneke sluit af met twee opmerkingen: “Ten eerste: ik doe dit werk niet alleen! Er zijn meerdere collega’s die de receptie bemannen. We zijn een fijn team, goed ingespeeld op elkaar.” En daarnaast doet Hanneke de oproep dat je altijd contact op kunt nemen met het Zeeuws Archief, telefonisch, via de mail (info@zeeuwsarchief.nl) of loop gewoon even binnen! Wees welkom!